انواع استراتژی معاملاتی چیست؟ بهترین استراتژی های معاملاتی ایچیموکو

برای کسب درآمد از طریق معامله فعال استراتژی معاملاتی متنوعی وجود دارد که اسکالپ معروف ترین شان بوده / انواع استراتژی معاملاتی رایگان در این مقاله از سایت تکنیک
استراتژی معاملاتی بورس
یکی از جذاب ترین راه ها برای کسب سود یاد گیری نوسان گیری است
با نوسان گیری شما می توانی خیلی سریع از بازار کسب سود های چشم گیری  کنید
البته که نوسان گیری در بورس نیاز به آموزش دارد و در صورتی که آموزش ندیده باشید احتمال سود کردن شما کاهش می یابد

انواع استراتژی معاملاتی چیست؟

روش­های متنوعی برای دستیابی به یک استراتژی معاملاتی فعال استفاده می­شود که هرکدام با فضای بازاری مناسب و ریسک­های همیشگی همراه­­ اند اما پیش از معرفی روش­های استراتژی معاملاتی، اول ببینیم که معنی استراتژی معاملاتی چیست و چرا به آن نیاز داریم.
این محتوا توسط  سایت تکنیک ( teknek.ir ) تولید شده است .

یکی از ساده ترین روش های سود کردن در بازار های مالی نوسان گیری است که اگر به صورت تخصیص آموزش ببینید به صورت پایدار می توانید با کم ترین ساعت فعالیت در بازار به یک کسب سود عالی برسید.

تعریفی از استراتژی معاملاتی

استراتژی معاملاتی مجموعه­ای از قوانین هستند که سرمایه­گذاری معامله­ گر و همچنین برنامه معاملاتی، ریسک دامنه تغییرات، قوانین ورود و خروج و مدت زمان نگهداری معامله­ی را تعیین می­کنند.

یک استراتژی معاملاتی ممکن است ساده یا پیچیده باشد و شامل مواردی همچون سبک سرمایه­ گذاری (مثلا ریسک به ریوارد )، ارزش بازار، اندیکاتور های تکنیکالی، تحلیل بنیادی، بخش اقتصادی، تنوع سطح دارایی و سهام، خط زمانی یا مدت زمان نگهداری، ریسک دامنه تغییرات، اهرم، هزینه­ های مالیاتی و غیره باشد.

استراتژی معاملاتی
استراتژی معاملاتی

کاربرد استراتژی معاملاتی

داشتن استراتژی معاملاتی در تضاد کامل با معامله لحظه­ای است. یک استراتژی قوی و موفق، در پیرویِ معامله­گر از مجموعه­ی قوانین معاملاتی تعریف شده است.

قوانین به وضوح اعلام می­کنند که چه بازارهایی معامله بشوند، چه موقع وارد پوزیشن شوند، چه زمانی ضرر را قطع کنند و چه زمانی سود ببرند. این قوانین، با حذف احساسات از معامله، مسیر را برای تصمیمات معاملاتیِ کیفیت بالا و همچنین رشد سرمایه بلند مدت باز می­کنند.

چرا به استراتژی نیاز داریم؟

معامله، قطعا احساسات را وارد کار می­کند که این احساسات، در تصمیمات معاملاتی­تان مزاحمت ایجاد می­کنند. چندبار زمان باز کردن یک پوزیشن، ترس یا طمع را احساس کرده­اید؟

بسیاری از معامله­گران تازه­کار، معاملات ضرر خورده­ شان را به امید وارونه شدن بازار، باز می­گذارند تا فرصتی برای خروج در سطح اولیه قیمت یا حتی با اندکی سود بدست آورند.

آنها در مواجهه با معاملات سودآور، اشتباهات مشابهی را مرتکب می­شوند؛ سهم­شان را با این فکر که بازار وارونه می­شود و سرمایه ­شان را از بین می­برد، زودتر از موعد می­بندند.

این احساساتِ مخرب تنها با پیروی از مجموعه­ی قوانین که توسط یک استراتژی معاملاتی تعیین شده­اند، از معاملات­تان حذف می­شوند.

اگر که مجموعه­ی مشخص و واضحی از قوانین تعیین­ کننده­ داشته باشید، کار شما در هنگام باز کردن معامله و مدیریت و سودآوری آن، ساده­تر است؛ چرا که چگونگی مدیریت سودتان را تعریف می­کند.

علاوه بر آن، با داشتن استراتژی موفق، بستن معامله ضررخورده و غیر عملی تبدیل به تصمیم معاملاتی معمولی­ای می شود.

در ادامه به معرفی چند روش معاملاتی در بورس می­پردازیم.

استراتژی معاملاتی بورس

در اینجا، چهار روش استراتژی معاملاتی بورس فعال و رایج  با هزینه ­های داخلی (کارمزدها و …) هر کدام را مشاهده می­کنید.

بهترین استراتژی معاملاتی
بهترین استراتژی معاملاتی

معاملات روز:

“معاملات روز” شاید شناخته­شده­ترین نوع معامله فعال باشد که گاها نام مستعار معامله فعال درنظر گرفته می­شود. معاملات روز، همانطور که از نام­ش پیداست، خرید و فروش اوراق بهادار در همان روز است.

هنگام انجام معاملات روز، خرید و فروش در همان روزی که گرفته شده­اند، بسته شده و هیچ معامله فعال در طولِ یک شب باقی نمی­ماند. معاملات روز، به طور سنتی توسط معامله­گران (تریدر) حرفه­ای مانند متخصصان یا  بازارگردانان انجام می­شود. درحالیکه معامله برخط، این تکنیک را برای معامله­گران مبتدی امکان­پذیر ساخته است.

پوزیشن تریدینگ (موقعیت­های معامله):

برخی به پوزیشن تریدینگ، به چشم استراتژی “خرید و نگهداری” می نگرند و نه معامله فعال؛ درحالیکه وقتی این­کار توسط معامله­گر حرفه­ای انجام شود، می­توان به شکلی از معامله فعال به آن نگریست.

پوزیشن تریدینگ با استفاده از نمودارهای بلندمدت ­تری – هر کدام از روزانه تا ماهانه – در ترکیب با روش­های دیگر، روند و جهت فعلی بازار را مشخص می­کند. چنین نوع از معامله فعال ممکن است برای چند روز تا چند هفته و گاها برای مدت­ طولانی­تری – بسته به روند – به درازا بکشد.

معامله­گران روندی (ترندی)، در تشخیص روند اوراق بهادار به دنبال پایه­ های صعودی یا پایه ­های نزولی متوالی می­ گردند. آنها با پریدن روی “موج” و سوار بر آن، قصد سودگیری از جریانات صعودی و نزولی بازار را دارند. معامله­ گران روندی برای تشخیصِ جهت بازار نظاره­ گر­اند اما تلاشی برای پیش­بینی سطح قیمت نمی­کنند.

برای مثال، آن­ها بعد از آشکار سازی روند، با آن همراه شده و هنگام شکستن روند، معمولا از پوزیشن خارج می­شوند؛ این یعنی در زمان­های فراریت زیاد بازار، معامله روندی سخت­تر است و پوزیشن­های­ش عموما کاهش می­یابند.

معاملات نوسانی :

هنگام شکستن روند، طبیعتا معامله­ گران نوسان­گیر وارد بازی می­شوند. در پایان یک روند، معمولا مقداری نوسان قیمت موقع آشکاریِ روند جدید وجود دارد.

نوسان­گیر ها وقتی نوسان قیمت شروع می­شود، اقدام به خرید و فروش می­کنند. معاملات نوسانی معمولا بیش از چندروز نگهداری می­شوند اما مدت آن، نسبت به معاملات روندی کوتاه­تر است. نوسان­گیرها، گاها مجموعه­ای از قوانینِ معاملاتی را بر اساس تحلیل تکنیکال یا بنیادی بوجود می­آورند.

این قوانین یا الگوریتم­ هایِ معامله، جهت شناسایی زمان خرید یا فروش اوراق بهادار طراحی شده­اند. الگوریتمِ نوسان­گیر، نیازی به دقیق­ بودن و پیش­بینی­ کننده­ی سقف یا کف موجِ

قیمت نیست، با اینحال نیازمند بازاری هست که در یک جهت یا جهتی دیگر حرکت کند. بازارِ وابسته به دامنه یا یک­طرفه برای نوسان­گیر ها ریسک محسوب می­شود.

اسکالپ (معاملات نوسانی کوتاه ­مدت):

اسکالپ، یکی از سریع­ترین استراتژی­های مورد استفاده­ در معامله­ فعال می­باشد. درواقع، این استراتژی شامل شناسایی و بهره­برداری از محدوده­های پیشنهادی می­شود که به دلیل ناهماهنگیِ موقتی در عرضه و تقاضا، کمی گسترده­تر یا محدودتر از حد معمول هستند.

اسکالپر، اقدام به استفاده از حرکات بزرگ یا حجم معاملاتیِ بالا نمی­کند؛ بلکه تلاش می­کند تا حرکات کوچکی را که بارها رخ می­دهند، باحجم معاملات اندازه­ گیری­ شده تبدیل به سرمایه کند.

بخاطر سطح سود اندک در هر معامله، اسکالپر ها به دنبال بازارهای نسبتا ساده می­گردند تا نوسان معاملات­ شان را بالا ببرند. برخلاف نوسان­گیرها، اسکالپر ها بازارهای آرام و بدون جهش ­های ناگهانی قیمت را ترجیح می دهند.

بهترین استراتژی معاملاتی

همانطور که گفته شد، روش­های متنوعی برای معامله فعال در بورس وجود دارد اما تمامی این روش­ها بدون دانستن اینکه کدام­شان، بهترین استراتژی معاملاتی است، کاری زمان­بر بوده و شاید هم منجر به سردرگمی میان انتخاب یک استراتژی و دیگری شود. باید دو اصل مهم را بدانیم که:

اول، هیچ استراتژی معاملاتی کامل و بی­عیب و نقصی وجود ندارد.

بسیاری بدنبال بهترین اندیکاتور یا بهترین وضعیت می­گردند تا بصورت جزئی با یک یا چند استراتژی معاملاتی کار کنند و آنها را بهبود دهند.

دوم، یک استراتژی موفق، بخشی از استراتژی­های متنوع دیگر است.

حتی یک استراتژی معمولی هم می­تواند به همراه روش­های دیگر، تبدیل به بهترین استراتژی معاملاتی شود.

یکی از محبوب­ترین استراتژی­­ها، اسکالپ است. این روش، فروش تقریبا بلافاصله بعد از سودگرفتن است. هدف قیمت، هرچه که شکل معنی بدهد است تا کسب درآمدی برای­تان باشد.

استراتژی معاملاتی با اندیکاتور ایچیموکو

استراتژی معاملاتی با اندیکاتور ایچیموکو
استراتژی معاملاتی با اندیکاتور ایچیموکو

نمونه استراتژی معاملاتی رایگان با اندیکاتور ایچیموکو

در این نمونه استراتژی معاملاتی رایگان، می­توانید یک مثال از استراتژی معاملاتی با اندیکاتور ایچیموکو را در تصاویر زیر مشاهده کنید.

اما پیش از آن:

انجام معاملات فقط با اندیکاتور ایچیموکو

توانایی ایچیموکو در زیر نظر داشتن دوره­های زمانی بلند مدت بوسیله محاسبه خطوط مختلف­اش بدست می­آید. خط تاخیری یا The Lagging Span، نمایان­گر حافظه بازاری است؛ درحالی­که خطوط تن­کان (Tenkan یا خط برگشت) و کیجون (Kijun یا خط استاندارد)، مومنتوم پشت رفتار قیمت فعلی را نشان می­دهند. مورد آخر، تصویرسازی آینده بوسیله ابر (The Cloud) است.

به همین دلیل، برای پیشرفته­ترسازیِ استراتژی­های معاملاتی، توانایی خواندن نمودار در دوره­های مختلف زمانی بسیار اهمیت دارد. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟

ساده است؛ کافیست بین سه چارچوب زمانی متفاوت که همه توجه­شان، فقط روی یک مورد است، حرکت کنیم. این یک مورد، همان چارچوب زمانی مدنظرمان هست که اساس استراتژی معاملاتی بر آن بنا شده.

معامله بسیار کوتاه مدت (Very Short-Term Trading)

آموزش استراتژی از طریق ایچیموکو، فرایندی زمان­بر است؛ چه از طریق معاملات بلند مدت باشد یا معاملات کوتاه مدت.

در این قسمت، به بررسی و آموزش یک نمونه از استراتژی معاملاتی با استفاده از اندیکاتور ایچیموکو، بوسیله معاملات کوتاه مدت می­پردازیم.

توضیح دادن این نوع از معامله فقط از طریق متن، بسیار مشکل است؛ چراکه باید از سه یا چهار چارچوب زمانی متفاوت، همزمان عکس نشان داده تا حین سریع فکر کردن، زنجیره­ای از افکار را هم شرح دهیم.

پس به اصول اولیه معامله کوتاه مدت توجه کنید.

اگر شخصی به استراتژی معاملاتی میان­روزی (Intraday Trading Strategy) یا به پوزیشن نوسانی (Swing Position) توجه نشان دهد، فرایند تحلیل و تصمیم­گیری به یک حالت باقی می­ماند. تفاوت اصلی، نیاز به حرکت بین چندین نمودار، در سراسر معامله است. نمودارهای شمعی 5 دقیقه­ای (5M) به نسبت نمودارهای ساعتی، نیازمند توجه بیشتری هستند.

برخی معامله ­گران به چنین کاری، اسکالپ می­گویند. ما ترجیحا نام معامله بسیار کوتاه مدت یا Very Short-Term Trading (VST Trading) را انتخاب می­کنیم؛ زیرا هدف، کسب بیش از 2 یا 3 پیپ در هر معامله است. بهتر است در بازارهای ارزی، معاملاتی انجام دهیم که حداقل 15 تا 20 پیپ در هرکدام بدست آوریم.

بخاطر خروج از بازار بدون ضرر، بسیار حیاتی ­ست که از درستیِ وقفه تکنیکال ی (A Technical Break) در معامله VST –  بسیار کوتاه مدت – مطمئن شویم. معامله­گران، قبل از ورود به بازار، باید خیلی بیشتر صبر کنند؛ یعنی چشم­پوشی از چندین پیپِ بال قوه­ی سود ده قبل از شروع چنین معامله­ای.

ایچیموکو در معاملات با چارچوب زمانیِ کوتاه، فوق­العاده کارآمد است اما از طرف دیگر، قوانین­اش هم سخت­گیرانه­ تر هستند. هرگونه عجله یا آزادسازی بی­ موقع، نتیجه­ اش هم ضرر و زیان می­شود.

سادگی و دقتی که این اندیکاتور دارد، زمان ورود به بازار یا موقع تصمیم ­گیری ­های سریع، به نفع­مان عمل می­کند. ارزش هر خط طی فرایند تحلیل باید به سرعت محاسبه شود.

بهترین تنظیمات اندیکاتور ایچیموکو برای نوسان گیری چیست ؟

بهترین تنظیمات ایچیموکو برای معامله، 52-26-9 است. تنظیمات خودکارِ ایچیموکو 52-26-9 در معاملات فارکس، بهترین نتایج را در تحقیق کنونی نشان داد. البته، تنظیمات ایچیموکو را می­توان بگونه­ای تنظیم کرد که مناسب 5 روز هفته در 44-22-7 باشد، سپس 60-30-9، یا 120-24-12 برای بازارهای روندی.

بهترین تنظیمات ایچیموکو برای نمودار 5 دقیقه­ایِ (5M) کدام است؟

بهترین تنظیمات ایچیموکو برای نمودار 5 دقیقه­ای، تنظیمات خودکار استاندارد 52-26-9 است، به این­صورت که 9 برای خط برگشت (تِن­ کان ­سِن)، 26 برای خط پایه (کایان­ سِن) و 52 برای محدوده  B(Leading Span) در نظر گرفته می ­شود.

در این تحقیق، هیچگونه مدرک اماری مبنی بر تنظیمات ایچیموکو بهتر از آنچه که گفته شد، وجود ندارد؛ زیرا نتایج بسیار به هم نزدیک بودند.

در مشاهدات ­مان، دیدیم که کاراییِ نمودار 5 دقیقه­ای، بدتر از چهار ساعته (H4) یا روزانه بود. از این بابت، پیشنهاد می ­کنیم که از استراتژی معاملاتی با اندیکاتور ایچیموکو در چارت­های چهار ساعته، روزانه و هفتگی استفاده کنید.

بهترین تنظیمات اندیکاتور ایچیموکو برای نمودار 1 دقیقه­ای کدام است؟

بهترین تنظیمات ایچیموکو برای اسکالپ و نمودار 1 دقیقه­ای، 120-24-12 هست؛ به این صورت که 12 برای خط برگشت (تن­کان­سن)، 24 برای خط پایه (کایان­سن) و 120 برای محدوده ­باشد.

در بررسی­مان، چند درصد نتایج بهتری در تنظیمات120-24-12 نسبت به استاندارد 52-296-9 مشاهده کردیم. این نتیجه می­تواند در دوره زمانی گسترده­تری که تنظیمات ایچیموکو 120-24-12 باشد، رخ دهد.

 متوجه شدیم که با دوره زمانی طولانی­تر، کارایی بهتر است. بهترین عملکرد ابر ایچیموکو برای چهار ساعته، دوره زمانی روزانه، هفتگی و ماهانه می­باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *