سهام شناور چیست؟سهام شناور بالا خوبه یا پایین و سهام شناور مناسب

در این مقاله به صورت کوتاه اما بسیار مفید در وب سایت تکنیک در مورد مورد اینکه سهام شناور چیست صحبت خواهیم کرد و سهام شناور مناسب را به شما گوشزد می کنیم.
سهام شناور چیست
یکی از جذاب ترین راه ها برای کسب سود یاد گیری نوسان گیری است
با نوسان گیری شما می توانی خیلی سریع از بازار کسب سود های چشم گیری  کنید
البته که نوسان گیری در بورس نیاز به آموزش دارد و در صورتی که آموزش ندیده باشید احتمال سود کردن شما کاهش می یابد

سهام شناور چیست؟

سهام شناور به دسته از سهام یک شرکت اشاره می کند که امکان خرید و فروش آن سهام در بازار معاملات خرد وجود داشته باشد. آن دسته از سهام شرکتی که دست سهامدارانی است که تصمیمی برای فروش سهم ندارند و می خواهند آن را حفظ کنند در سهام شناور محسوب نمی شوند. یعنی سهام دارن درصدی جزو سهام شناور نیست
اگر بخواهیم سهامداران را برای یک شرکت تقسیم کنیم به دو دسته تقسیم خواهند شد.
1) سهامداران راهبردی 2) سهامداران خرد
سهامداران عمده : سهامداران راهبردی یا سهامداران عمده کسانی هستند که مدت ها در سهم خواهند ماند و سهامی بیشتر از1% سهام یک شرکت را داشته باشند.
سهامداران خرد : سهامدارانی می باشند که درصد بسیار کمی از سهام کل را دارند و مدت زمان کوتاهی سرمایه گذاری خواهند کرد و بعد از زمان کمی آن را به فروش می گذارند. البته ممکن است سهام دارا میاند مدتی هم بین این نوع سهام دار باشد
جمع کردن سهم سهامداران ( چه حقوقی باشند و چه حقیقی ) دسته ی دوم درصد سهام شناور را مشخص خواهد کرد.
نکته قابل توجه در مورد سهام شناور این است که کاملا ممکن است تغییر کند و همه لزوما سهام شناور یک شرکت 49% نخواهد بود و ممکن است ماه بعد کمتر و یا حتی بیشتر شود.
این محتوا توسط سایت تکنیک ( teknek.ir ) تولید شده است

یکی از مهم ترین نکات در نوسان گیری بررسی میزان حجم معاملات نسبت به سهام شنواری است که با استفاده از آن می توانی نکات ریز بسیار در نوسان گیری کسب کرد از جمعه تشخیص حجم های فیک ، تابلو سازی برای خالی کردن سهام یا خشک کردن سهم ووو برای همین پیشنهاد می کنم حتما لینک زیر را مشاهده کنید

نحوه مشاهده ی سهام شناور

شما نیازی به اندازه گیری سهام شناور ندارید چون سایت شركت مديريت فناوري بورس تهران شرکت مدیریت فناوری بورس ایران (tsetmc) سهام شناور را در قسمت تابلو نشان خواهد داد . فقط کافیست نماد مورد نظر را در آن سرچ کنید.همین طور در قسمت سهامداران به نگاه به شناور سهم می توانید متوجه اندازه ی سهام شناور شوید .

قسمت سهام شناور
قسمت سهام شناور

تاثیر سهام شناور بر روی قیمت

البته که میان سهام شناور و قیمت نهایی یک سری روابط خاص وجود دارد. شرکتی که سهام شناور زیادی دارد، به سرمایه زیادی در جهت تغییر قیمت نیاز دارند. افراد نمی توانند با استفاده از مقدار کمی سرمایه نسبت به تغییر وضعیت آنها اقدام نمایند. در نتیجه، این شرکت ها به راحتی تحت تاثیر بازار سازی و اثرات منفی قرار نمی گیرند.
به خاطر داشته باشید که میزان نقد شوندگی سهام با میزان شناوری آن رابطه ای مستقیم خواهد داشت. هرچه میزان شناوری سهام های مختلف بالا تر رود، میزان نقد شوندگی هم بیشتر و بهتر خواهد بود.
البته، شرکت هایی که شناوری کمی دارند یا به اصطلاح خشک شده اند، به راحتی دستکاری شده و سهامداران می توانند ارزش آنها را کم و زیاد نمایند. در نتیجه، شناوری کم یک مسئله مهم و مشکل ساز به حساب می آید.
در حالی که می تواند رشد خوبی را از آن شما بکند، امکان ریزش آن هم وجود دارد. پس در پاسخ به سوال سهام شناور بالا خوبه یا پایین، باید بگوییم که میزان مناسب شناوری بستگی به شرایط شرکت دارد ولی مطمئنا شناوری بالا بهتر از پایین می باشد. سهام شناور پایین مثل یک شمشیر دو لبه بوده و می تواند معایب زیادی داشته باشد.

نکات سهام شناور خیلی بیشتر از این هاست برای همین پیشنهاد می کنم که حتما در دوره آموزش نوسان گیری شرکت کنید

چگونه درصد سهام شناور را تشخیص دهیم؟

در نهایت، برای تشخیص درصد سهام شناور راه های متنوعی در جلوی پای کاربران قرار گرفته است. میزان سهام شناور شرکت های بورسی، معمولا توسط خود سازمان بوس تعیین می شود. در سایت مدیریت فناوری بورس تهران و در پنجره مربوط به هر نماد این عدد قابل مشاهده است. بیایید تا نماد شتران را به عنوان مثال در نظر بگیریم. در حال حاضر میزان سهام شناور این نماد برابر با 9 درصد می باشد.

سهام شناور
سهام شناور

در صورتی که در پنجره مربوط به شناوری سهم چیزی درج نشده باشد، شما می توانید سهام سهامداران عمده را با هم جمع بزنید و سپس ان را از تعداد کل سهام شرکت کم کنید. این عدد می تواند میزان تقریبی سهام را در اختیار شما قرار دهد.

سهام شناور چیست؟
سهام شناور چیست؟

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، میزان شناوری سهام شرکت مادیرا ذکر نشده است. با این کار شما می توانید از فرمول ذکر شده استفاده کنید.

روش محاسبه سهام شناور
روش محاسبه سهام شناور

با جایگذاری اعداد و محاسبه دقیق این فرمول ما به این نتیجه می رسیم که چیزی در حدود 734 میلیون سهم می تواند به عنوان سهام شناور در نظر گرفته شود.

بررسی شناوری مطلوب در بازار های مختلف

البته که در بازار های بورسی، مبحثی با نام شناوری مطلوب سهام مطرح می شود. شناوری سهام زمانی در حالت مطلوب قرار می گیرد که ارزش شناور مناسب باشد. شاید شما هم از خود می پرسید که چه مقدار شناوری برای یک سهم مناسب است؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که بخشی از سهامداران سهم را طولانی مدت تهیه کرده و سپس نسبت به فروش آن اقدام می نمایند. برای محاسبه شناوری افراد باید ارزش شناوری را مورد استفاده قرار دهند. ارزش شناوری به مقدار پولی گفته می شود که می تواند در سهم تحرک شارپ ایجاد نماید. برخی از سهام دار ها نسبت به خرید طولانی مدت اقدام کرده و سود مجمع را نیز دریافت می نمایند. آنها خیلی کم نسبت به فروش اقدام می نمایند. در نتیجه برای دریافت دید بهتر در مورد مبلغ ارزش شناوری افراد باید از سهم 15 تا 20 درصد کم کنند تا به یک ملاک بهتر دسترسی پیدا نمایند. در ضمن، بهترین راه مقایسه دو شرکت، بررسی شناوری آنها می باشد.

مزیت ها و معایب سهام شناور زیاد و کم

سهام شناور کم :

1) شرکت ها دارای سهام شناور کم دارای نوسان های بزرگی نیز خواهند بود. ( احتمال پروژه کردن سهم )
2) برای سهام این شرکت ها سرمایه گذاران تمایلی به خرید آنها ندارند. ( مشکل نقد شوندگی )
3) کلک زدن به سرمایه گذار در این سهام ها به راحتی اتفاق می افتد ( احتمال پروژه کردن سهم )
4) فرصت های افزایش ، رشد و توسعه از شرکت سلب می تواند بشود. ( مشارکت کمتر مردم در افزایش سرمایه )
5) سهم کمی برای خرید وجود دارد و خرید و فروش سهم سخت خواهد بود. و ریسک خرید بسیار زیاد می شود.
6) سرمایه گذار بخاطر ریسک بالای از دست دادن سهم برای خرید آن اقدام نمی کند.
7) وقتی که سهامی عرضه اولیه بشود سرمایه‌گذار می گردد به دنبال سهامی با شناوری کم تا پس از پیچیدن خبر پیشرفت سهام شرکت ، بخاطر تعداد پایین سهام و عرضه کمتر آن سهام صف خرید میشود و ارزش آن زیاد خواهد شد.

سهام شناور زیاد :

1) شرکت های دارای سهام شناور زیاد نوسان کمی را تجربه می کنند.
2) سرمایه گذاران مایل به خرید شرکت ها با سهام شناور بالا هستند.
3) سهام شناور بالا = نقدشوندگی سهم بالاست
4) ارزش سهم بیشتر می شود چون سرمایه گذاران جذب این سهام خواهند شد.
5) سهام زیادی برای خرید و فروش در شرکت با سهام شناور بالا وجود دارد یعنی ریسک کمتر بخاطر خرید و فروش آسان
6)البته اگر سهام شناور خیلی بالا هم بود به این معنی نیست که سهم شرکت مستعد و آماده سرمایه گذاری است چون که شاید دلیل سهام شناور بالا این باشد که سهامداران بزرگ شرکت به رشد سهم اعتقادی ندارند یا به نظارت بر ارزش سهم پایبند نیستند.

بررسی ارتباط میان شناوری سهام با پذیرش در بازار های اصلی بورس

ارتباط بازار با سهام شناور چیست؟ سهام شناور با پذیرش در بازار های اصلی بورسی رابطه ای نزدیک دارد. شرکت هایی که بتوانند بیش از 25 درصد سهام خود را در دسته سهام های شناور قرار دهند، در تابلوی اصلی بازار اول بورس پذیرش خواهند شد. در صورتی که میزان شناوری سهام ذکر شده میان 20 تا 25 درصد باشد، این سهام ها در تابلو فرعی مربوط به بازار اول قرار می گیرند. در صورتی که سهام های مد نظر شناوری 15 تا 20 درصدی داشته باشند، در تابلو دوم بازار بورس قبول می شوند. البته این مسئله در صورتی رخ می دهد که سهام ها شرایط مورد نیاز را در اختیار داشته باشند. در نهایت اگر آنها شناوری زیر 10 درصد داشته باشند می توانند در بازار های فرا بورسی مورد پذیرش قرار گیرند.

نکات سهام شناور

  • می توان از درصد سهام شناور فهمید چقدر از سهم دست مردم عادی جامعه است.
  • سهام شناور بالا نشانه ی محبوب بودن در بین مردم است. و خواهان زیادی برای خرید و فروش دارد.
  • می توان از آن نقد شوندگی و میزان نوسان سهم را فهمید.
  • خرید بیشتر سهم باعث بالا رفتن نقدشوندگی شرکت خواهد شد.و شرکت بزرگ میشود و ارزش سهم زیاد میشود.
    در شرکت هایی با سهام شناور بالا دیگر نوسان به صورت بزرگ اتفاق نمی افتد و محدود می شود.
    سهام شناور در بازار بورس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
    سهام شناور با بیشتر کردن نقدشوندگی یک شرکت فرصتی به آن شرکت می دهد برای پیشرفت در حوزه ی کاری خود و گسترش شرکت باعث آن خواهد شد که ارزش سهم شرکت بیشتر شود یعنی قیمت هر سهم افزایش پیدا می کند.
    رتبه نقدینگی در بورس به چه منظور است ؟

سهام شناور یکی از مهم ترین مولفه های تابلو خوانی است که از آن کلی اطلاعات می شود برای نوسان گیری و پیش بینی وضعیت سهم در آینده استفاده کرد پیشنهاد می کنم لینک زیر را مشاهده کنید

بررسی تاثیرات افزایش سرمایه بر روی شناوری سهام

افزایش سرمایه می تواند بر روی شناوری سهام به نحوی خاص موثر باشد. اگر میزان افزایش سرمایه یک شرکت کمتر از 200 درصد باشد، نماد همان شرکت پس از گذشت چند روز از مجمع فوق العاده بازگشایی خواهد شد. البته که اضافه شدن جایزه به پرتفوی سهامداران فقط مربوط به ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی می باشد. در صورتی که افزایش سرمایه بیش از 200 درصد باشد، حتی باز گشایی نماد هم مربوط به ثبت نهایی افزایش سطح سرمایه است. اگر افزایش سرمایه کمتر از 200 درصد باشد، تعداد سهم های افزایش یافته در بخش شناوری آپدیت نخواهد شد. پس تغییرات سهام شناور به تغییرات در میزان سرمایه هم مرتبط می باشد. که این موضوع خود ممکن است باعث ایجاد اشتباهات معاملاتی شود

نتیجه گیری :

حتما قبل از خرید سهم هر شرکتی به سهام شناور آن دقت کنید و آن را بررسی کنید. به نکات گفته شده در مقاله در خرید سهم شرکت توجه کنید. به یاد داشته باشید که مقدار سهام شناور یک شرکت ثابت نیست و ممکن از طی اتفاقاتی تغییراتی در آن شکل بگیرد. اگر درصد سهام شناور بالا بود یعنی سهم احتمالا نقد شونده تر است
امیدوارم از محتوای ارائه شده لذت برده باشید.
در آخر اگر قصد دارید در بازار بورس بیشترین سود رو ببرین و کمترین ضرر را داشته باشید مهم ترین لازمه اش این است که بدانید باید چه زمانی وارد شوید و سهمی را بخرید و باید بدانید چه موقعی خارج بشوید تا بیشترین سود را ببرید . پیشنهاد ما برای بیشتر کردن سودتان این است که از دوره آموزش ورود و خروج به موقع از بازار ما شرکت کنید.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *